Main Article Content

Authors


This paper intends to make an approximation to the contributions of neuroscience technologies to administration in a digital transformation context, which will be done through a bibliographic search and document analysis based on a review of databases and the collection of those sources considered most relevant to the topic at hand concerning some of the most critical dimensions in this area, such as human resources, leadership, decision-making, and digital business ecosystems. Likewise, it seeks to make a theoretical reflection on the use of neurosciences as a management tool of relevance to organizations. Among the main findings is that applying neuroscience techniques and the traditional ones can improve critical processes within organizations.

Alexander Varón Sandoval, Universidad del Valle

Associate Professor, Administration, and Organizations Department, Faculty of Administration Sciences Universidad del Valle, Cali, Colombia. Business Administration, Universidad Icesi, Colombia, Doctorate´s student in Social and Legal Sciences Doctorate (business research line), Universidad Rey Juan Carlos, Spain, and Doctorate´s student in Management Doctorate, Universidad EAN, Colombia.

Lizeth Carolina Zapata Castillo, Universidad del Valle

Master’s student in: Organizations Sciences, Administration, Faculty of Administration Sciences, Universidad del Valle, Cali, Colombia. e-mail: zapata.lizeth@correounivalle.edu.co

Varón Sandoval, A. ., & Zapata Castillo, L. C. (2021). A theoretical approach to neuroscience technologies’ contributions to administration in the digital transformation context. Cuadernos De Administración, 37(69), e4010691. https://doi.org/10.25100/cdea.v37i69.10691

Albano, S., Oviedo, R., Santero, M., Sassone, M., y Martín, S. (2016). Desarrollo de una metodología de aplicación de incentivos basada en neurociencias. Universidad Nacional del Rosario. https://www.fcecon.unr.edu.ar/web-nueva/sites/default/files/u16/Decimocuartas/albano_y_otros_desarrollo_de_una_metodologia_0.pdf

Albano, S., Oviedo, R., Santero, M., Sassone, M., y Martín, S. (2019). El problema de la motivación y desarrollo del capital humano en las pymes de rosario, argentina. Una propuesta basada en neurociencias. SABERES, 11(2), 171-193. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7205259.pdf DOI: https://doi.org/10.35305/s.v11i2.200

Altukhova, N., Vasileva, E., & Yemelyanov, V. (2018). How to Add Value to Business by Employing Digital Technologies and Transforming Management Approaches. Business Management / Biznes Upravlenie, 1, 71-84. http://hdl.handle.net/10610/3882

Álvarez, R. (2012). Neuromarketing. Pearson.

Arias, D. (2017). Análisis de neuroeconomía como nuevo paradigma en la ciencia económica. Ciencias Económicas, 2(13), 107-119. https://doi.org/https://doi.org/10.14409/rce.v2i0.6447 DOI: https://doi.org/10.14409/rce.v2i0.6447

Bancayan, C., y Dávila, C. (2018). Neurociencias para la gestión de los recursos humanos y comportamiento organizacional. Paideia XXI, 6(7), 129-136. https://doi.org/10.31381/paideia.v6i7.1604 DOI: https://doi.org/10.31381/paideia.v6i7.1604

Barcena, P., Cruz, K., Dávila, K., León, P., Montiel, G., y Pichardo, B. (2019). Las Neurociencias Basado en Recursos Humanos y Competencias Laborales [Trabajo para la asignatura Planeación e Integración de los Recursos Humanos]. https://es.slideshare.net/KarlaVernicaCruzJimn/neurociencias-en-recursos-humanos-y-competencias-laborales

Basten, U., Biele, G., Heekeren, H., & Fiebach, C. (2010). How the brain integrates costs and benefits during. Psychological and cognitive sciences (PNAS), 107(50), 21767–21772. https://doi.org/10.1073/pnas.0908104107 DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.0908104107

Boyatzis, R., Passarelli, A., Koening, K., Mathew, B., Mathew, B., Stoller, J., & Philips, M. (2012). Examination of the neural substrates activated in memories of experiences with resonant and dissonant leaders. The Leadership Quartely, 23(2), 259-272. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.08.003

Braidot, N. (2008). Neuromanagement: Como utilizar a pleno el cerebro en la conducción exitosa de las organizaciones. Granica.

Braidot, D. N. P. (2013). Neuromanagement y Neuroliderazgo. Cómo se aplican los avances de las neurociencias a la conducción y gestión de organizaciones. Ciencias Administrativas, (2). https://revistas.unlp.edu.ar/CADM/article/view/706

Braidot, N. (2014). Del Management al Neuromanagement. Granica. https://books.google.com.co/books/about/Neuromanagement_Nueva_Edici%C3%B3n.html?id=NewLBAAAQBAJ&redir_esc=y

Brain Vestigations. (2018). Neurociencia cognitiva: el motor del cambio en la gestión de los RRHH. https://www.brainvestigations.com/neurociencia/motor-cambio-rrhh/

Caballero, L., y Lis, J. (2016). Liderazgo: una aproximación desde las neurociencias. Administración y Desarrollo, 46(1), 33-48. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6403492.pdf DOI: https://doi.org/10.22431/25005227.63

Chaparro-Peláez, J., Acquila-Natale, E., Hernández-García, Á., & Iglesias-Pradas, S. (2020). The Digital Transformation of the Retail Electricity Market in Spain. Energies, 13(8), 1-18. https://doi.org/10.3390/en13082085 DOI: https://doi.org/10.3390/en13082085

Chávarro, J., y Piña, L. (2017). Neuromanagement. Una estrategia gerencial para el éxito de una organización. Formación Gerencial, (2), 190-215. https://www.researchgate.net/publication/342217946_Neuromanagement_Una_estrategia_gerencial_para_el_exito_de_una_organizacion/link/5ee9653292851ce9e7ea33f0/download

Chen, Z., Su, Y., Liu, Y., & Xiang, Y. (2020). Application of Digital Transformation of Large Optical Microscope in Construction Engineering Management. Acta Microscopica, 29(1), 201-212. http://actamicroscopica.com/index.php/path/article/view/355

Chew, B., Derosby, D., Kelly, E., Miracky, B., Eggers, W., & Muoio, A. (2015). Business ecosystems come of age. Deloitte University Press. https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/us/articles/platform-strategy-new-level-business-trends/DUP_1048-Business-ecosystems-come-of-age_MASTER_FINAL.pdf

Danjou, C., Bled, A., Cousin, N., Roland, T., Perrier, N., Bourgault, M., & Pellerin, R. (2020). Industry 4.0 in Construction Site Logistics: A Comparative Analysis of Research and Practice. Journal of Modern Project Management, 7(4), 1-15. https://www.journalmodernpm.com/index.php/jmpm/article/view/JMPM02215

D’Antonio, G., & de Lima Pancorbo, M. (2019). Digital Security en la nueva era de transformación digital. http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ari32-2019-dantonio-oliasdelimapancorbo-digital-security-en-la-nueva-era-de-transformacion-digital

Daparo, N., Sánchez, F., y Serrano, R. (2015). Neurociencias en el ejercicio profesional de las Ciencias Económicas. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/7517/daparo-n-v-snchez-m-f-serrano-r-fce.pdf

Ekman, P., y Oster, H. (1972). Expresiones faciales de la emoción. Estudios de psicología, (7), 117-143. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/65835.pdf

Elempleo. (30 de junio de 2017). La Prueba del Polígrafo: ¿en qué casos y para quiénes se usa? Elempleo. https://www.elempleo.com/co/noticias/mundo-empresarial/la-prueba-de-poligrafo-en-que-casos-y-para-quienes-se-usa-5314

Ernst, M., & Paulus, M. (2005). Neurobiology of Decision Making: A Selective Review from a Neurocognitive and Clinical Perspective. Biological Psychiatry, 58(8), 597-604. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006322305007109#! DOI: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.06.004

Esco Universitas. (S. F.). Escuela Internacional de Neurociencia Empresarial. Obtenido de Neurociencia en los Recursos Humanos. https://www.escoeuniversitas.com/neurociencia-en-los-recursos-humanos/

Fenech, R., Baguant, P., & Ivanov, D. (2019). The changing role of human resource management in an era of digital transformation. Journal of Management Information and Decision Sciences, 22(2), 166-175. https://www.abacademies.org/articles/The-changing.-role-of-human.-resource-management-an-era-digital-transformation-1532-5806-22-2-139.pdf

Fernández, V. (2015). Neurociencia (también) en el departamento de recursos humanos. https://revistadigital.inesem.es/gestion-empresarial/neurociencia-tambien-en-el-departamento-de-recursos-humanos/

Fernández, Y., y Gutiérrez, M. (2019). ¿Cómo percibe la banca cooperativa el impacto de la transformación digital? CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, (95), 11-38. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.95.12724 DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.95.12724

Fredericksen, A. (6 de julio de 2017). Neurocomunicación; la nueva era de la comunicación política gestionada desde el cerebro. ICN. https://icndiario.com/2017/07/neurocomunicacion-la-nueva-era-de-la-comunicacion-politica/

García Carrasco, J., y Juanes Méndez, J. A. (2013). El cerebro y las TIC. Teoría de la Educación. TESI, 14(2), 42-84. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/10213 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.10213

Ghadiri, A., Habermacher, A., & Peters, T. (2012). Neuroleadership. Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-30165-0

Grupo Braidot. (s.f.). Neurociencias y rrhh aplicaciones. Brain Decision. https://docplayer.es/11108454-Neurociencias-y-rrhh-aplicaciones.html

Gutiérrez, C. (2019). Aplicaciones del eye tracking. Logos Vestigium, 59-74. https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/23583/1/registro-de-movimientos-oculares-con-el-eye-tracker-mobile-eye-xg_Cap08.pdf

Harshak, A., Schmaus, B., & Dimitrova, D. (2013). Building a digital culture How to meet the challenge of multichannel digitization. https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/building-a-digital-culture.html

Hernández, M. (2010). Neurofinanzas: cuando las decisiones financieras no son racionales. TEC Empresarial, 4(3), 21-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3398008

Huđek, I., Širec, K., & Tominc, P. (2019). Digital Skills in Enterprises According to the European Digital Entrepreneurship Sub-Indices: Cross-Country Empirical Evidence. Management: Journal of Contemporary Management, 24(2), 107-119. https://doi.org/10.30924/mjcmi.24.2.8 DOI: https://doi.org/10.30924/mjcmi.24.2.8

Jeanneret, G., Oña, A., Rego, P., Vaiman, M., & Pereno, G. (2015). Estudio bibliométrico de publicaciones científicas que utilizan pruebas de reconocimiento de emociones faciales. Anales de Psicología, 31(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.170831 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.158121

Kahneman, D. (2002). Maps of bounded rationality: a perspective on intuitive judgment and choice. Princeton University, Department of Psychology.

Kane, G. (2019). The Technology Fallacy: People Are the Real Key to Digital Transformation. Research Technology Management, 62(6), 44-48. https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1661079 DOI: https://doi.org/10.1080/08956308.2019.1661079

Kawasaki, S., Nishimura, Y., Takizawa, R., Koike, S., Satomura, Y., Sakakibara, E., Sakurada, H., Yamagishi, M., Nishimura, F., Yoshikawa, A., Inai, A., Nishioka, M., Eriguchi, Y., Kakiuchi, C., Araki, T., Kan, C., Umeda, M., Shimazu, A., Hashimoto, H., Kawakami, N., & Kasai, K. (2015). Using social epidemiology and neuroscience to explore the relationship between job stress and frontotemporal cortex activity among workers. Social Neuroscience, 10(3). https://doi.org/10.1080/17470919.2014.997370 DOI: https://doi.org/10.1080/17470919.2014.997370

Khanchel, H. (2019). Digital Transformation: How to Organize the Digital Function within the Tunisian Company? Review of General Management, 29(2), 145-154. http://www.managementgeneral.ro/pdf/2-2019-9.pdf

Kletsova, M., Polozhentseva, Y., & MoroŞan-DĂnilĂ, L. (2019). Evaluation of Signal Indicators of the Digital Transformation of the Russian Economy. USV Annals of Economics & Public Administration, 19(1), 82-86. https://ideas.repec.org/a/scm/usvaep/v19y2019i1(29)p82-86.html

Manes, F., & Niro, M. (2015). Usar el cerebro. Paidos.

Martínez, S. (2019). La Evolución Histórica De La Transformación Digital De Las Economías Europeas. Zemsania Global Group. https://zemsaniaglobalgroup.com/evolucion-historica-transformacion-digital-economias-europeas/#:~:text=La%20Transformaci%C3%B3n%20Digital%20de%20las%20empresas%20no%20es%20algo%20innovador,con%20holgura%20a%20los%20cambios

Mozaz Garde, M. (2009). Neurociencia e innovación. Projectics / Proyéctica / Projectique, 1(1), 19-30. https://doi.org/10.3917/proj.001.0019 DOI: https://doi.org/10.3917/proj.001.0019

Nadeem, A., Abedin, B., Cerpa, N., & Chew, E. (2018). Digital Transformation & Digital Business Strategy in Electronic Commerce - The Role of Organizational Capabilities. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 13(2). https://doi.org/10.4067/S0718-18762018000200101 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-18762018000200101

Nogareda, S. (2018). NTP 355: Fisiología del estrés. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social, Gobierno de España. https://mobbingmadrid.org/acoso-laboral/nota-tecnica-preventiva-355-fisiologia/

Ochsner, K. N., & Lieberman, M. D. (2001). The emergence of social cognitive neuroscience. American Psychologist, 56(9), 717-734. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.9.717 DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.56.9.717

OPEM. (3 de febrero de 2021.). Neurociencias en RRHH: del conocimiento a la práctica - Entrevista a Ángela Liriano, Neuropsicóloga. Orientación para el Empleo. https://www.orientacionparaelempleo.com/neurociencias-en-recursos-humanos/

Oppenheimer, A. (2018). ¡Sálvese quien pueda!: El futuro del trabajo en la era de la automatización. Penguin Random House Grupo Editorial.

Otalora, L. (2017). El neuroliderazgo y el clima organizacional en la diversidad de género. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/5825/OTALORA%20GOMEZ%2C%20LINA%20MARIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pocoví, M. (2013). Neurociencia aplicada a los recursos humanos. Emotion Research Lab. https://emotionresearchlab.com/es/blog/neurociencia-aplicada-a-los-recursos-humanos/

Poelmans, S. (2014). El Neuroliderazgo ofrece herramientas para llegar a la eficiencia. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/strategia/article/viewFile/18135/18379

Puente Berdasco, D., y Pinilla Díaz, C. A. (2018). Neurodiseño: aplicación de la neurotecnología a la interpretación de las emociones que afectan la decisión de compra online en plataformas e-commerce del sector retail español. Revista EAN, 85, 181-196. https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2057 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2057

Ramírez, D. (2019). Neurofinanzas, heurística e incertidumbre en los procesos de decisión. QUADERNS IAFI, 1, 37-56. https://revistes.ub.edu/index.php/IAFI/article/view/31156/33385

Reyes, G., y Narváez, E. (2018). Neurociencia como herramienta para la gestión del talento humano. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. http://repositorio.unan.edu.ni/8583/1/18829.pdf

Rodríguez, R., y de Rivas, S. (2011). Los procesos de estrés laboral y desgaste profesional (burnout): diferenciación, actualización y líneas de intervención. Medicina y Seguridad del Trabajo, 57(1), 72-88. https://dx.doi.org/10.4321/S0465-546X2011000500006 DOI: https://doi.org/10.4321/S0465-546X2011000500006

Rodríguez, Y., y Pinto, M. (2010). Evolución, particularidades y carácter informacional de la toma de decisiones organizacionales. ACIMED, 21(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352010000100006

Ruan, F., Tsai, R., Zhang, K., & Zheng, T. (2017). A Study of Employment and Talent in the Digital Economy (Part I). https://image-src.bcg.com/Images/BCG_Year-2035_400-Million-Job-Opportunities-Digital%20Age_ENG_Mar2017_tcm52-153963.pdf

Sagarika, D., Chansukreeb, P., Choc, W., & Berman, E. (2018). E-government 4.0 in Thailand: The role of central agencies. Information Polity, 343-353. https://doi.org/10.3233/IP-180006 DOI: https://doi.org/10.3233/IP-180006

Salas, C. (2013). La neurociencia en las organizaciones empresariales. PMFARMA.

Salazar, D. (2019). Importancia de la poligrafía en un proceso de selección de personal preempleo [Trabajos de Grado, Universidad Militar Nueva Granada]. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/35693/SalazarLatorreDerlingElibeth2019.pdf?sequence=1

Sarmiento, L., y Ríos, J. (2017). Bases neurales de la toma de decisiones e implicación de las emociones en el proceso. Revista Chilena de Neuropsicología, 12(2), 32-37. https://www.redalyc.org/pdf/1793/179354005006.pdf

Sarmiento, L., Ríos, J., y Rodríguez, V. (2018). La Toma de Decisiones en el Cerebro: una Perspectiva Emocional. Editorial el manual moderno. https://www.researchgate.net/publication/323497336_La_Toma_de_Decisiones_en_el_Cerebro_una_Perspectiva_Emocional

Schultz, W. (2015). Neuronal Reward and Decision Signals: From Theories to Data. Physiological reviews, 95(3), 835-951. https://doi.org/10.1152/physrev.00023.2014 DOI: https://doi.org/10.1152/physrev.00023.2014

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Duman, D., & Welpe, I. M. (2018). How Does the Digital Transformation Affect Organizations? Key Themes of Change in Work Design and Leadership. Management Revue, 29(2), 114-138. https://doi.org/10.5771/0935-9915-2018-2-114 DOI: https://doi.org/10.5771/0935-9915-2018-2-114

Sesametime. (S.F.). La Neurociencia y los Recursos Humanos. https://superrhheroes.sesametime.com/la-neurociencia-los-recursos-humanos/#:~:text=La%20neurociencia%20se%20entiende%20como,el%20desempe%C3%B1o%20de%20los%20empleados

Soto, M., Ácevedo, Á., y Labrador, L. (2015). La Neuroinnovación del Ser característica potenciadora del emprendimiento social. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 51-62. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/842/pdf_107

Tetaz, M. (22 de junio de 2015). Neuroanatomía de la decisión. https://www.martintetaz.com/neuroanatomia-de-la-decision/

United Nations Conference on Trade and Development. (2019). Digital Economy Report: Value Creation and Capture: Implications for Developing Countries. United Nations.

Vallejo, D., Abarca, R., Uquillas, G., y Ramirez, R. (2017). Inteligencia emocional y el neuroliderazgo en las empresas públicas. Revista Observatorio de la Economía Latinoamericana. http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/2017/inteligencia-emocional-empresas.html

Vázquez, J., Chivite, M., y Salinas, F. (2019). La transformación digital en el sector cooperativo agroalimentario español: situación y perspectivas. CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 95, 39-70. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.95.13002 DOI: https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.95.13002

Verma, N., & Dawar, S. (2019). Digital Transformation in the Indian Government. Communications of the ACM, 62(11). https://doi.org/https://dl.acm.org/doi/10.1145/3349629 DOI: https://doi.org/10.1145/3349629

Villarreal, S., García, J., Hernández, H., y Steffens, E. (2019). Competencias Docentes y Transformaciones en la Educación en la Era Digital. Formación Universitaria, 12(6). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003

Waldman, D., Balthazard, P., & Peterson, S. (2011). Social cognitive neuroscience and leadership. The Leadership Quarterly, 22(6). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1048984311001524 DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.09.005

World Bank Group. (2019). The Changing Nature of Work. http://documents.worldbank.org/curated/en/816281518818814423/2019-WDR-Report.pdf

Received 2020-10-21
Accepted 2021-05-06
Published 2021-06-21