Main Article Content

Authors

Corporate social responsibility (CSR), more than a fad in management and business reports, constitute a key exercise in the evolution of businesses that dates back a century. From the very concept, constant renewal is proposed that has enabled their maturation. This has also influenced on the forms of measurement, which has fallen onto a number of standards, guidelines, and methodologies that have contributed to understanding CSR but also come to mean the confusion with what should be the basic operating parameters. In the first part, this article takes stock of the concepts; in the second part, it examines the rules and guidelines; and in the third part, it concludes by proposing the need to build consensus against the rules and audits so that CSR is regulated in its minimum desirable by societies.

Yenni Viviana Duque Orozco

Profesora Asistente, Directora del Centro de Investigaciones Económicas de la Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá - Colombia. Investigadora del Grupo de Estudios Contemporáneos en Contabilidad, Gestión y Organizaciones, categoría D de COLCIENCIAS. Magister en Gestión de Organizaciones, Especialista en Calidad y Administradora de Empresas Universidad Militar Nueva Granada.

Marleny de la Milagrosa Cardona Acevedo

Docente investigadora de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de La Salle, Bogotá - Colombia. Directora del Centro de Investigaciones de la Escuela de Negocios de la Fundación Universitaria Konrad Lorenz. Integrante del Grupo Interdisciplinario de Investigación en Desarrollo, Estructuras Económicas, Políticas Públicas y Gestión, reconocido por COLCIENCIAS. Doctora en Ciencias Sociales del Colegio Frontera Norte, (México). Doctora en Ciencias Sociales Niñez y Juventud, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud. Universidad de Manizales – CINDE-. Especialista en Planeación Urbana y Regional. Economista.

Jaime Alberto Rendón Acevedo

Director del Centro de Estudios en Desarrollo y Territorio, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de la Salle, Bogotá - Colombia.  Coordinador del Grupo interdisciplinario de investigación en Desarrollo, Estructuras Económicas, Políticas Públicas y Gestión (Categoría C Colciencias) y miembro del Grupo de Investigación sobre Globalización y Desarrollo Económico Mundial, Universidad Complutense de Madrid. Economista. Doctor Universidad Complutense de Madrid.
Duque Orozco, Y. V., Cardona Acevedo, M. de la M., & Rendón Acevedo, J. A. (2014). Corporate Social Responsibility: Theories, Indexes, Standards and Certifications. Cuadernos De Administración, 29(50), 196–206. https://doi.org/10.25100/cdea.v29i50.55