Main Article Content

Authors

In 2022, the INDITEX Group experienced a 12% increase in sales compared to the previous year, driven by its sustainability strategy, new product development, and integrated platforms. This growth was seen in both physical stores and online. Additionally, international expansion over the last decade, particularly in Latin America and Asia, contributed to these positive results. This manuscript analyzes the internationalization strategies applied in INDITEX’s sustained expansion, focusing on the group’s global positioning in various areas such as competition, business development, logistics, and offshoring strategies. It aims to investigate the maneuvers undertaken over the years, with a particular focus on Latin America—a region characterized by its unique country-specific instabilities and market demand variations. To achieve this, an exploratory-descriptive methodology will be employed, consisting of four steps: first, an exploratory descriptive phase will expand the bibliographic material with an emphasis on official company reports and specialized fashion and marketing magazines; second, an analytical description through a comprehensive and selective report will identify the investigated criteria; third, an exploratory-analytical phase will group and analyze the elements related to the studied topic; and fourth, a comparative analysis will seek direct or indirect correlations between internationalization strategies and brand growth.

Giovanny Fernando Benavides, Universidad Jorge Tadeo Lozano

Full-time Professor, Economic-Administrative Sciences Area, Universidad Jorge Tadeo Lozano, Bogotá, Colombia. Professional in International Trade, Universidad Jorge Tadeo Lozano, Colombia, Master in International Business, Université de Pau et Pays de l’Adour, France.

Benavides, G. F. (2024). Evolution of INDITEX group’s internationalization strategy in Latin America. Cuadernos De Administración, 40(79), e5013510. https://doi.org/10.25100/cdea.v40i79.13510

Amaya, C. M. (2023). ¿Qué es el método cuantitativo? Características y diferencias con el cualitativo. https://tendenzias.com/life/que-es-el-metodo-cuantitativo/

Badía, E. (2008). ZARA y sus hermanas. Editorial Almuzara.

Ballou, R. H. (2004). Logística – Administración de la cadena de suministro. Upper Saddle River. Pearson/Prentice Hall.

Barreiro, A. M. Á. (2007). Un modelo de empresa innovadora y flexible: el caso Zara. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 6(1), 69-80. http://hdl.handle.net/10347/8316

Barreiro, A. M. (2008a). La moda rápida: última transformación del sistema de moda. Mundos Sociais Saberes e Prácticas, 6, 545-556. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4536782

Barreiro, A. M. (2008b). Hacia un nuevo sistema de la moda: El modelo Zara. Revista Internacional de Sociología, 66, 105-122. https://doi.org/10.3989/ris.2008.i51.111 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2008.i51.111

Benavides, G. F. (2013). Evolutions et perspectives de la stratégie de Zara: en Amérique Latine. Revista Escuela de Adminis-tración de Negocios, (75). https://doi.org/10.21158/01208160.n75.2013.775 DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n75.2013.775

Belmiro do Nascimento, J., Freddo, A. C., y De Figueiredo, G. N. (2010). Internacionalización en la industria de la moda: El caso ZARA. Revista Galega de Economía, 19(2), 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39115730007

Breuzard Jean-Pierre, F. D. (2005). Réussir la logistique des activités de services. Les éditions DEMOS.

Canals, J. (1994). La internacionalización de la empresa.: Cómo Evaluar la Penetración en Mercados Exteriores. MacGraw-Hill, Instituto de Estudios Superiores de la Empresa.

Castellano Ríos, J. M. (2002). The internationalization process of INDITEX. ICE, 799, 209-218. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=256349

Christopher, M. (2016). Logistics and Supply Chain Management: Logistics & Supply Chain Management. Pearson UK.

Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). (2021). State of Logistics 2021: Top Takeaways. https://cscmp.org/common/Uploaded%20files/Research/SOL-21-TOP.pdf

Cuervo-Cazurra, Á., Liberman, L. (2010). International Business Research and Latin America Journal of Globalization, Competitiveness & Governability. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 4(3), 16-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=511851325002 DOI: https://doi.org/10.3232/GCG.2010.V4.N3.01

De Mattos, C. A. (2006). Modernización capitalista y transformación metropolitana en América Latina: cinco tendencias consti-tutivas. En América Latina: ciudad, campo e turismo. CLACSO. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/edicion/lemos/03mattos.pdf

Galetti, Rocha, T. V., Spers, E. E., & Pedro Lucas de, R. M. (2020). Modos de governança em redes de franquias internacionalizadas: seleção de parceiros e relacionamentos. ReMark - Revista Brasileira de Marketing, 19(1), 150-173. https://doi.org/10.5585/remark.v19i1.17139 DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v19i1.17139

Eskigun, E., Uzsoy, R., Preckel, P. V., Beaujon, G., & Krishnan, S. (2006). Outbound supply chain network design with mode selec-tion, lead times, and capacitated vehicle distribution centers. Naval Research Logistics Journal, 54(3), 282-300. https://doi.org/10.1002/nav.20205 DOI: https://doi.org/10.1002/nav.20205

Fontalvo-Herrera, T., De-la-Hoz-Granadillo, E., & Mendoza-Mendoza, A. (2019). Los procesos logísticos y la administración de la cadena de suministro. Saber, Ciencia y Libertad, 14(2), 102-112. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5880 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5880

Franco, V. P. C. (2008). Aproximación Teórica al Concepto Integral de Logística. Revista Gestión & Región, 6, 65-90 https://revistas.ucp.edu.co/index.php/gestionyregion/article/view/931/916

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (2ª ed.). McGraw Hill España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=775008

INDITEX. (2022). INDITEX group annual report 2022. https://static.inditex.com/annual_report_2022/pdf/Memoria-anual-grupo-inditex-2022.pdf

Johnson, C., Wood, D. L., Wardlow, P. R., & Murphy Jr. (1999). Contemporary Logistics (7th ed.). New York: Simon and Schuster.

Kotler, P., Armstrong, G. (2007). Marketing Versión para–Latino América (11th ed.). Editorial Pearson Educación.

Lee Kim, H.-S. (2005). Marketing internacional: Teorías y casos. Cengage Learning.

Montes Cató, J. M. (2020). Estrategias globales de las empresas multinacionales: nuevas centralidades productivas, flexibil-ización del trabajo y recomposición sindical. Trabajo y Derechos Humanos, 5(8), 239-246. https://www.sociales.uba.ar/wp-content/blogs.dir/219/files/2020/11/Trabajo-y-Derechos-Humanos-VIII-septiembre-2020.pdf

Rialp i Criado, A. (1999). Los Enfoques Micro organizativos de la Internacionalización de la Empresa: Una Revisión y Síntesis de la Literatura. Información Comercial Española, (781). https://revistasice.com/index.php/ICE/article/view/52/52

Root, F. R. (1994). Entry Strategies for International Markets. In Entry strategies for international markets. Lexington Book. https://archive.org/details/entrystrategiesf0000root/page/n3/mode/2up

Sarathy, R. (2006). Security and the Global Supply Chain. Transportation Journal, 45(4), 28-51. https://doi.org/10.2307/20713653 DOI: https://doi.org/10.5325/transportationj.45.4.0028

Tejero, J. J. A. (2007). Logística integral: la gestión operativa de la empresa (5ª ed.). ESIC Editorial.

Vásquez, G. J. (2009). Los canales de distribución y el valor para el consumidor. Revista UCEMA, 7(2), 10-15. https://ucema.edu.ar/cimei-base/download/research/71_Vasquez.pdf

Valencia, J. B., Gallegos Ortiz, E. P. (2014). Competitividad y comercio internacional. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración, 9(16), 49-58.

Yin, R. K. (2004). Estudio de caso: planeamiento e métodos (4ª ed). Bookman.

Received 2024-01-22
Accepted 2024-09-19
Published 2024-08-30