Teleworking and Telestudy in Generation Z of Peru: Proposals for the Management of 'Homenization' Behavior
Main Article Content
Generation Z’s entry into the workforce occurred alongside the onset of confinement due to the COVID-19 pandemic. The present study has two objectives: first, to describe how the pandemic affected the working, academic and personal activities of this generation; second, to explore the future expectations of the work of this cohort. On the basis of a phenomenological perspective of a qualitative nature, an exploratory and descriptive study was carried out using an interview guide developed from the Diagnostic Tool for Enriching Labor Functions (HDEFL), adapted in Latin America, which allows companies to diagnose management measures, articulating the worker's profile with the characteristics of each job (including motivational, social and context variables) to stimulate work results in terms of three dimensions: behavior, attitude and well-being. The results show that, to carry out teleworking and telestudy as a sustainable practice, seven key competencies are necessary for this generational group: organization and time management, adaptation to unforeseen events with resilience, digital communication, technological patience, ability to ask questions, commitment to objectives and performance indicators, and autonomy for self-learning. Similarly, four thematic axes have been determined that companies must address so that this modality serves as a strategy to attract and retain human capital.
Adamson, M.A., Chen, H., Kackley, R., & Michael, A. (2018). For the love of the game: game-versus lecture-based learning with Generation Z patients. Journal of Psychological Nursing and Mental Health Services, 56(2), 29-36. https://doi.org/10.3928/02793695-20171027-03 DOI: https://doi.org/10.3928/02793695-20171027-03
Álvarez Cuesta, H. (2020). Del recurso al teletrabajo como medida de emergencia al futuro del trabajo a distancia. Lan Harremanak: Revista de Relaciones Laborales, 43, 175–201. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.21722 DOI: https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.21722
Andrade, C. (2018). Professional work load and work-to-school conflict in working students: The mediating effect of psychological detachment from work. Psychology, Society, & Education, 10(2), 215–224. https://doi.org/10.25115/psye.v10i2.1777 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v10i2.1777
Bogdan, S. & Taylor, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós Ibérica.
Bottos, A.V. (2011) Teletrabajo: Descripción y análisis de su presente y sugerencias para una normativa [Tesis de maestría en Derecho del Trabajo y Relaciones Laborales Internacionales]. Repositorio de tesis de la Universidad Nacional de Tres de Febrero, Buenos Aires, Argentina.
Cabello Roldán, A. (2023). El derecho a la desconexión digital y su incidencia en la prevención de riesgos laborales. Lan Harremanak, 50, 125-147. https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.25190 DOI: https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.25190
Cassaretto, M., Chau, C., Espinoza, M., Otiniano, F., Rodríguez, L., & Rubina, M. (2021). Salud mental en universitarios del Consorcio de Universidades durante la pandemia. Consorcio de Universidades. https://www.consorcio.edu.pe/wp-content/uploads/2021/10/SALUD-MENTAL-CONSORCIO-DE-UNIVERSIDADES.pdf
Centro Nacional de Planeamiento Estratégico (CEPLAN). (2016). Los trabajos del futuro. Los “NiNis” y los “SiSis”: una generación en riesgo. https://www.gob.pe/institucion/ceplan/informes-publicaciones/867906-los-ninis-y-los-sisis-una-generacion-en-riesgo
Chillakuri, B. (2020). Understanding Generation Z expectations for effective onboarding. Journal of Organizational Change Management, 33(7), 1277-1296. https://doi.org/10.1108/JOCM-02-2020-0058 DOI: https://doi.org/10.1108/JOCM-02-2020-0058
Chillakuri, B. & Mahanandia, R. (2018). Generation Z entering the workforce: the need for sustainable strategies in maximizing their talent. Human Resource Management International Digest, 26 (4), 34-38. https://doi.org/10.1108/HRMID-01-2018-0006 DOI: https://doi.org/10.1108/HRMID-01-2018-0006
Coppo, A. (2020). Estrategias de enseñanza del diseño para una nueva generación: El rol docente y el vínculo con el estudiante en el marco de las TIC´S. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (84), 52-67. https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi84.3743 DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi84.3743
Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC). (2024). CEPALSTAT Bases de datos y publicaciones estadísticas. Estadísticas e Indicadores. Demográficos y sociales. Trabajo. https://repositorio.cepal.org/home
Genoud, M.A., & Broveglio, G. (2020). El trabajo como fuente de resultados. Hacia una conceptualización más integrada del diagnóstico del enriquecimiento del trabajo en América Latina. Revista Empresa y Humanismo, 23(2), 67-105. https://doi.org/10.15581/015.XXIII.2.67-105 DOI: https://doi.org/10.15581/015.XXIII.2.67-105
Genoud, M.A., Broveglio, G., & Picasso, E. (2018). ¿Cómo estimular la significatividad, la responsabilidad y el nivel de conocimientos? Herramienta de diagnóstico para enriquecer las funciones laborales. Ciencias Administrativas, 6(12), 27-49. https://doi.org/10.24215/23143738e025 DOI: https://doi.org/10.24215/23143738e025
Genoud, M.A., Broveglio, G.D, & Ramos, M. (2023). ¿Teletrabajadores o tele explotados? Implicaciones en las vivencias laborales y extralaborales en pandemia en Argentina. Cuadernos Latinoamericanos de Administración. 19(36). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v19i36.3968 DOI: https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v19i36.3968
Great Place to Work. (2022, May 24). ¿Qué es el micromanagement y cuáles son sus peligros? https://greatplacetowork.es/que-es-el-micromanagement-y-cuales-son-sus-peligros/
Grow, J.M. & Yang, S. (2018). Generation-Z enters the advertising workplace: expectations through a gendered lens. Journal of Advertising Education, 22 (1), 7-22. https://doi.org/10.1177/1098048218768595 DOI: https://doi.org/10.1177/1098048218768595
Herraiz, J. (2020). El teletrabajo y su impacto en el desempeño, la productividad y las políticas de compensación. Revista Factor Humano, 2, 12-13. https://factorhumano.es/wp-content/uploads/2020/09/FactorHumano_2_noviembre.pdf#page=12
Hersey, P. & Blanchard K.H. (1982). Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. Englewoods Cliffs, N.J: Prentice-Hall.
International Labor Organization (ILO). (2020, April 29). As job losses escalate, nearly half of global workforce at risk of losing livelihoods. Comunicado de Prensa. https://www.ilo.org/es/resource/news/oit-la-perdida-de-empleo-se-dispara-y-casi-la-mitad-de-la-poblacion-activa
Iorgulescu, M.C. (2016). Generation Z and its perception of work: Case study. Cross-Cultural Management Journal, 18(1), 47-54. http://seaopenresearch.eu/Journals/articles/CMJ2016_I1_6.pdf
Juarez, A. & Silva, C. (2019). La experiencia de ser universitario. Revista de Investigación Educativa 28. 6-30. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2597 DOI: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2597
Marcet, X. (2023, January 22). Sembrar concentración. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/economia/20230122/8698408/concentrar-pensar-empresas-ideas-crecimiento.html
Martín, P. (2018). Teletrabajo y comercio electrónico. Colección Aula Mentor. Emprendedores. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte de España. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP18905.pdf&area=E
Mortimer, J. (2010). The benefits and risks of adolescent employment. National Institutes of Health, 17(2), 8-11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2936460/
Observatorio Vasco de Acoso Moral. (2012). La salud mental de las y los trabajadores. Wolters Kluwer España, S.A. https://www.euskadi.eus/contenidos/libro/medicina_201320/eu_saludmen/adjuntos/salud_mental_trabajadores.pdf
Rodríguez-Piñero Royo, M. (2019). Trabajo en plataformas: innovaciones jurídicas para unos desafíos crecientes. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, 28, 3-16. https://doi.org/10.7238/idp.v0i28.3180 DOI: https://doi.org/10.7238/idp.v0i28.3180
Saiz, M. (2021). El nuevo perfil del administrador de recursos humanos en el contexto de la cuarta revolución industrial. Análisis histórico y multidisciplinario del trabajo para la administración de recursos humanos [en línea]. Tesis doctoral. Pontificia Universidad Católica Argentina, 2022: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/14411
Tulgan, B. (2013). Meet Generation Z: the second generation within the giant “Millennial” cohort”. Rainmaker Thinking. https://grupespsichoterapija.lt/wp-content/uploads/2017/09/Gen-Z-Whitepaper.pdf
Uribe, J. F. (2014). Clima y ambiente organizacional: trabajo, salud y factores psicosociales. Editorial El Manual Moderno, S.A. de C.V., México.
Van Durme, Y., Hauptmann, M., Yan, R. y Poynton, S. (2020). Volver al trabajo en el futuro del trabajo. Adoptando propósito, potencial, perspectiva y posibilidad en tiempos de COVID-19. Tendencias globales del capital humano 2020. Informe Especial Deloitte Insights. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cr/Documents/human-capital/estudios/volver-al-trabajo-en-el-futuro-del-trabajo-2020.pdf
Volini, E., Hatfield, S. & Scoble-Williams, N. (2021, April). De sobrevivir a prosperar: El futuro del trabajo en un mundo post-pandemia. Deloitte. https://www2.deloitte.com/gt/es/pages/human-capital/articles/futuro-del-trabajo-post-pandemia.html
Zhitomirsky-Geffet, M. & Blau, M. (2016). Cross-generational analysis of predictive factors of addictive behavior in smartphone usage. Computers in Human Behavior, 64, 682-693. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.061 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.07.061

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.