Main Article Content

Good working conditions help prevent mental health risks, such as organizational burnout, which is understood as the combination of exhaustion, depersonalization, and dissatisfaction with achievement. This research work was developed in a Mexican government agency dedicated to mediation to solve problems between individuals. The objective was to analyze the relationship between the different dimensions of working conditions and occupational burnout to identify potential risks and stressors that could lead to occupational burnout. The working conditions questionnaire (Blanch et al., 2010) and the scale for occupational burnout (Uribe, 2010) were used. Spearman correlations, one-way analysis of variance, and path analysis were performed to test the hypothesis. Results (r2 = .33) confirmed a negative correlation between the components of working conditions and occupational burnout (β = -. 57), also identifying a positive covariation between the development component of the working conditions and the exhaustion of occupational burnout (β = .48), obtaining a model of trajectories with acceptable goodness of fit (Chi2 = 52.09, df = 24, p = .001; RMR = .052; GFI =. 91; CFI = .94; RMSEA = .09, 90% CI [.06, .13]). The importance of promoting favorable working conditions is discussed, seeking a balance between promoting the development of employees and their daily responsibilities to avoid the stress that could affect their health, well-being, and performance.

Enrique Fuentes Flores, Universidad de Guanajuato

Professor-Researcher, Department of Psychology, Universidad de Guanajuato, León, Guanajuato, México. Bachelor’s Degree in Psychology, Universidad Latina de América, México, Doctor in Psychology, Universidad de Guanajuato, México.

Christian Enrique Cruz Torres, Universidad de Guanajuato

Professor-Researcher, Department of Psychology, Universidad de Guanajuato, León, Guanajuato, México. Bachelor’s Degree in Social Psychology, Universidad Autónoma Metropolitana, México, Doctor in Psychology, Universidad Nacional Autónoma de México.

Luis Felipe García y Barragán, Universidad de Guanajuato

Professor-Researcher, Department of Psychology, Universidad de Guanajuato, León, Guanajuato, México. Bachelor’s Degree in Social Psychology, Universidad Autónoma Metropolitana, México, Doctor in Psychology, Universidad Nacional Autónoma de México. 

Fuentes Flores, E. ., Cruz Torres, C. E. ., & García y Barragán, L. F. . (2022). Working conditions and burnout in personnel of a Mexican government agency. Cuadernos De Administración, 38(73), e2311069. https://doi.org/10.25100/cdea.v38i73.11069

Andrade, Y. (2011). La justicia alternativa en México. Una visión a través de los derechos humanos. IUS Revista Jurídica, VIII(42). https://ti.unla.edu.mx/iusunla42/reflexion/LA%20JUSTICIA%20ALTERNATIVA%20EN%20MEXICO%20ANDRADE%20MORALES%20Yurisha.htm

Arbuckle, J. L. (2014). Amos (Version 23.0) [Computer Program]. IBM SPSS. https://www.ibm.com/es-es/products/structural-equation-modeling-sem

Blanch, J., Sahagún, M., y Cervantes, G. (2010). Estructura factorial del Cuestionario de Condiciones de Trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(3), 175-189. https://doi.org/10.5093/tr2010v26n3a2

Burke, R. (1987). Burnout in police work: An examination of the Cherniss model, Group and Organization Studies, 12, 174-188.

Cacua-Barreto, L., Carvajal-Villamizar, H., y Hernández, N. (2017). Condiciones de trabajo y su repercusión en la salud de los trabajadores de la plaza de mercado la Nueva Sexta, Cúcuta. Psicoespacios, 11(19), 99-119. https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776

Díaz, F., Gómez, I. (2016). La investigación sobre el síndrome de burnout en latinoamérica entre 2000 y el 2010. Psicología desde el Caribe, 33(1), 113-131. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v33n1/v33n1a09.pdf

Fernández, M. (2017). Relación entre desgaste ocupacional y manifestaciones psicosomáticas en una muestra de docentes colombianos de la ciudad de Santa Marta. Archivos de Medicina, 17(1), 78-90. https://doi.org/10.30554/archmed.17.1.1910.2017

Fuster-Guillén, D., Jara-Jara, N., Ramírez-Asís, E., Maldonado-Leyva, H., Norabuena, R., y García, A. (2019). Desgaste ocupacional en docentes universitarios mediante el modelo factorial confirmatorio. Propósitos y Representaciones, 7(3), 198-230. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.389

Gil-Monte, P. (2002). Validez factorial de la adaptación al español del Maslach Burnout Inventory-General Survey. Salud Pública de México, 44, 33-40. http://www.scielo.org.mx/pdf/spm/v44n1/8559.pdf

Kline, R. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press. https://www.guilford.com/books/Principles-and-Practice-of-Structural-Equation-Modeling/Rex-Kline/9781462523344

Lauracio, C., Lauracio, T. (2020). Síndrome de Burnout y desempeño laboral en el personal de salud. Revista Innova Educación, 2(4). https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.003

Lévy, J. P., Varela, J. (2003). Análisis multivariable para las Ciencias Sociales. Pearson Prentice Hall.

Martínez, A. (2010). El síndrome de Burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, 112, 1-40. https://doi.org/10.15178/va.2010.112.42-80

Maslach, C., Jackson, S., & Leiter, M. (1997). Maslach Burnout Inventory. Consulting Psychologists Press.

Molina, C. (2020). La salud psicosocial, una condición de trabajo decente: el “neo-taylorismo digital” en clave de (pérdida de) bienestar. En M. Correa, M. Quintero (Coords.), Los nuevos retos del trabajo decente: la salud mental y los riesgos psicosociales (pp. 8-37). Universidad Carlos III, Madrid. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/29725/nuevos_retos_trabajo_2020.pdf

Moreno, J., Trujillo, M., & Lámbarry, F. (2019). The prevalence of occupational burnout in the government auditors of Mexico, a gender perspective. Contaduría y Administración, 64(4), 1-22. http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1475

Organización Internacional del Trabajo [OIT]. (9 de agosto de 2004). ¿Qué es el trabajo decente? https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_LIM_653_SP/lang--es/index.htm

Organización Mundial de la Salud [ONS]. (2004). Promoción de la salud mental. ONS. http://www.asmi.es/arc/doc/promocion_de_la_salud_mental.pdf

Pando Moreno, M., Aranda Beltrán, C., y López Palomar, M. (2015). Validez factorial del Maslach Burnout Inventory-General Survey en ocho países latinoamericanos. Ciencia y Trabajo, 17(52), 28-31. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-24492015000100006

Patlán, J. (2013). Efecto del burnout y la sobrecarga en la calidad de vida en el trabajo. Estudios Gerenciales, 29(129), 445-455. https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.11.010

Sabastizagal-Vela, I., Astete-Cornejo, J., y Benavides, F. (2020). Condiciones de trabajo, seguridad y salud en la población económicamente activa y ocupada en áreas urbanas del Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(1), 32-41. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2020.371.4592

Sánchez, M., Ortiz, G. (2013). Justicia alternativa, una visión panorámica. Aequitas, (3). http://www.stj-sin.gob.mx/assets/files/publicaciones/aequitas3.pdf

Santana, V. (2012). Empleo, condiciones de trabajo y salud. Salud Colectiva, 8(2), 101-106. https://doi.org/10.18294/sc.2012.152

Secretaría de Gobernación. (9 de febrero de 2016). ¿Qué es la justicia alternativa? Gobierno de México. https://www.gob.mx/segob/articulos/que-es-la-justicia-alternativa-19298

Tabares-Díaz, Y., Martínez-Daza, V., y Matabanchoy-Tulcán, S. (2020). Síndrome de Burnout en docentes de Latinoamérica: Una revisión sistemática. Universidad y Salud, 22(3), 265-279. https://doi.org/10.22267/rus.202203.199

Uribe, J. (2010). EDO Escala de desgaste ocupacional. Manual Moderno. https://tienda.manualmoderno.com/escala-de-desgaste-ocupacional-burnout-87-100.html

Uribe, J., López, P., Pérez, C., y García, A. (2014). Síndrome de desgaste ocupacional (burnout) y su relación con salud y riesgo psicosocial en funcionarios públicos que imparten justicia en México, D. F. Acta de Investigación Psicológica, 4(2), 1554-1571. https://doi.org/10.1016/S2007-4719(14)70393-X