Main Article Content

Authors

Organizations are aware that knowledge is part of their competitive advantage. Continuous improvement of human resources within organizations is a policy of top management. Strengthening knowledge, reinforcing skills, and motivating employees fosters organizational ownership among both managers and subordinates. Workers aspire to specialize in a specific area to enhance their performance. Serious games are a modern tool that allows organizations to assist in training, reinforcing, and validating the knowledge they want to transfer to their employees. This article focuses on the design of a serious game based on previous knowledge from different organizational areas. Its purpose is to reinforce concepts and involve teamwork in choosing the best alternative to make decisions in various situations. This game was applied to a group of graduate students belonging to the Faculty of Mining at the National University of Colombia, and relevant conclusions are presented.

Miguel David Rojas López, Universidad Nacional de Colombia

Full Professor, Engineering Department of the Organization, Facultad de Minas, Universidad Nacional de Colombia Medellín, Colombia. Civil Engineer, Universidad de La Salle, Colombia, Doctor in Systems Engineering, Universidad Nacional de Colombia, Director of organizational research and Consulting Center, Category A Colciencias.

Yalid Adriana Jerez Jiménez, Coagrosur

Process Analyst, Savings and Credit Cooperative-Coagrosur, Colombia. Industrial Engineer, Universidad Nacional de Colombia, Colombia.

Rubén Esneyder Morales Barbosa, Renting


Supply Manager, Renting Colombia. Industrial Engineer, Master in systems engineering, Universidad Nacional de Colombia.

Rojas López, M. D., Jerez Jiménez, Y. A., & Morales Barbosa, R. E. (2023). Strengthening administrative knowledge through a serious game. Cuadernos De Administración, 39(76), e2311219. https://doi.org/10.25100/cdea.v39i76.11219

Abt, C. (1987). Serious Games. University Press of America, Lanham, MD.

Camacaro, M. (2017). Competencias gerenciales para la gestión de empresas manufactureras del Municipio Libertador del estado Mérida-Venezuela. Actualidad Contable Faces, 20(34), 5-26. https://www.redalyc.org/journal/257/25749951003/

Chao, González, M. M. (2020). Áreas funcionales de la empresa, Universidad virtual del estado de Guanajuato. http://accioneduca.org/admin/archivos/clases/material/areas-funcionales-de-una-empresa_1563561021.pdf

Certo, S. (2001). Administration Moderna. Pearson.

Chiavenato, I. (2007). Introducción a la Teoría general de la administración (7ª edi.). McGraw-Hill.

Gestion.org. (2020). Áreas funcionales de la empresa, o cómo organizar tu negocio para que sea mucho más fuerte. https://www.gestion.org/areas-funcionales-de-la-empresa/

Gómez, M. C. (2010). Definición de un método para el diseño de juegos Orientados al desarrollo de habilidades Gerenciales como estrategia de entrenamiento Empresarial. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/3460

Gómez-Martín, M., Gómez-Martín, P., y González-Calero, P. (2012). Aprendizaje Basado en Juegos. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 2(2), 1-13. https://doi.org/10.7195/ri14.v2i2.436 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v2i2.436

Incotec – innovación eficiente. (2020). ¡Cuáles son las funciones de un departamento de I+D? https://www.incotec.es/blog/cuales-son-funciones-departamento-id

Matas, A. (2015). Juegos serios y formación de adultos. Biblioteca Universitaria universidad de Málaga. Recovered from: http://hdl.handle.net/10630/9618

Rodríguez, Y. (2015). Gestión de Información y del Conocimiento para la toma de decisiones organizacionales. Bibliotecas Anales De Investigación, 11(4), 150-163. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/203/212

Rojas Mesa, Y. (2006). De la gestión de información a la gestión del conocimiento. Acimed, 14, (1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000100002

Salinas, M. L., Rodríguez, H. M. (2011). Toma de decisiones. https://nuestroscursos.net/pluginfile.php/4629/mod_resource/content/1/Competencia_Toma_de_Decisiones.pdf

Sánchez Fuente, F., Zamanillo, I., Carrasco, E., Cilleruelo, E., y Zubillaga, F. (5-6 de septiembre de 2002). CATECON. Metodología para la Categorización de los Conocimientos Empresariales. II Conferencia de ingeniería de la Organización, Vigo.

Sheehan, N., Foss, N. (2017). Using Porterian activity analysis to understand organizational capabilities. Journal of General Management, 42(3). https://doi.org/10.1177%2F0306307017690518 DOI: https://doi.org/10.1177/0306307017690518

Solano-Brenes, A. (2013). Toma de decisiones gerenciales. Tecnología en Marcha, 16(3), 44-51. https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/1467

Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, F., Paris, G., y Cela, J. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de profesorado, 15(3), 329-344. https://digibug.ugr.es/handle/10481/23174

Vélez Evans, M. (2007). Aprender significa “PERFECCIONARSE SIGUIENDO UN CAMINO” El proceso de toma de decisiones estratégicas y el aprendizaje organizacional. Revista Semestre Económico, 10(19), 69-84. https://www.redalyc.org/pdf/1650/165013672004.pdf

Received 2021-04-28
Accepted 2023-09-15
Published 2023-09-15