Efficiency of public expenditure in higher education at Universidad Surcolombiana, 2016-2020
Main Article Content
This research article presents an analysis of the efficiency of public expenditure in higher education at Universidad Surcolombiana during the period 2016-2020. The study was conducted through an analysis of management indicators applied by the higher education institution, using an efficiency measurement scale based on the appropriated and executed resources from the general budget. These resources are allocated between operating expenses and investment expenses, with the latter directed towards covering projects, programs, and policies within each of the subsystems (Training, Research, Social Projection, University Welfare, and Administration) included in the Plan de Desarrollo Institutional 2015-2024. Furthermore, the operations werecompared with management indicator formulas developed, for both national allocation sources and the university’s own revenue sources, as mechanisms to achieve fiscal balance in investments while fulfilling the institutional mission. Subsequently, a quantitative approach wasadopted, using a deductive analytical and descriptive method appropriate for this type of study. Document review techniques and central tendency measurement techniques, with the aid of Excel, were employed for the respective operational analyses. Finally, the study concluded that the analysis developed on the efficiency indicator of public expenditure in higher education at Universidad Surcolombiana during the period 2016-2020 achieved positive efficiency due to the good balance of its public finances, the growth of installed capacity, the acquisition of laboratories, the increase in intellectual production by faculty and students, and the strengthening of university welfare.
Herbert, S. (1972). El Comportamiento Administrativo. Estudio de los procesos decisorios en la organización administrativa. Aguilas S.A. Ediciones.
Jahan, S., Saber, A. M., y Papageorgiou, C. (2014). ¿Qué la economía keynesiana? Finanzas & Desarrollo, 51(3), 53-54. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/spa/2014/09/pdf/basics.pdf
Mora, J., Palafox, J., y Pérez, F. (1993). La financiación de la Educación Superior en la Comunidad Valenciana. Revista de Estudios Regionales, 36, 177-209. https://www.researchgate.net/publication/227487921_La_financiacion_de_la_educacion_superior_en_la_Comunidad_Valenciana
Mueller, P. (29 junio de 2016). Adam Smith y su política pública para la educación. elcato.org. https://www.elcato.org/adam-smith-y-su-politica-publica-para-la-educacion
Patiño, J. (2008). La idea de una sociedad bien gobernada en Adam Smith. Revista Derecho y Realidad, 6(12), 1-14. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/derecho_realidad/article/view/5043
Pinto, J. L., Cuadras Morató, J. (1992). Economía de los gastos sociales. Secretaría de Publicaciones Universidad de Murcia.
Plan de Desarrollo Institucional 2015-2024. (2015). Acreditación Institucional Sostenible con Calidad, Pertinencia y Compromiso. Universidad Surcolombiana. https://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=37727
Ramírez C, A. (2002). Teoría de Sistemas. Universidad Nacional. https://www.academia.edu/8012895/Teor%C3%ADa_de_Sistemas_unal
Rodríguez Arias, C. A., González Lara, P. L. (2014). Análisis de la eficiencia del gasto público: Universidad de Cartagena 2009-2011 [Tesis de Pregrado, Universidad de Cartagena].
Smith, A. (1977). Investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones. Fondo de la Cultura Económica, México. https://web.seducoahuila.gob.mx/biblioweb/upload/1%20La%20riqueza%20de%20las%20Adam%20Smith.pdf
Stiglizt, J. E. (2000). La economía del sector público. https://maestriaunam.diputados.gob.mx/documentos/mat6consultaG1/material%20profesor/Stiglitz%20-%20La%20econom%C3%ADa%20del%20sector%20p%C3%BAblico.pdf
Consejo Nacional de Educación Superior (CESU). (s.f.). Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de Política Pública para La excelencia de la educación superior en Colombia en el secenario de la paz. https://www.cna.gov.co/1779/articles-401020_documento.pdf
Quesada, Y. C. (2020). Acceso a la educación superior en Colombia - caso de estudio: Programa Ser Pilo Paga (2014-2018) [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/33998/ychavarriaq.pdf
UNESCO. (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. Conferencia Mundial sobre Educación Superior, París, Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
Villón Estacio, P. J. (2020). El gasto público en educación superior de la ciudad de Guayaquil, periodo 2010-2018. Caso: Universidad de Guayaquil [Trabajo de Grado, Universidad de Guayaquil]. https://rraae.cedia.edu.ec/Record/UG_d82a6655f82866f6cf7503173afa0651
Zamora, R. L. (2012). Módulo metodología y técnicas de investigación). Universidad Surcolombiana. https://biblioteca.usco.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=34296
Similar Articles
- Jesús Mauricio Flórez-Parra, Corporate Governance in the Public Sector: a Study in Spanish Public Universities , Cuadernos de Administración: Vol. 29 No. 50 (2013)
- Yamileth Pastora Lucena López, Analytic vision of foresight planning in venezuelan public universities , Cuadernos de Administración: Vol. 30 No. 52 (2014)
- Naidú Duque Cante, Análisis de factores de capacidad institucional en municipios pequeños de los departamentos de Boyacá y Cundinamarca , Cuadernos de Administración: Vol. 28 No. 47 (2012)
- Francisco Eladio Restrepo Escobar, Angélica M López Velásquez, Perceptions of the work environment of university professors within a context of flexible work reorganization , Cuadernos de Administración: Vol. 29 No. 49 (2013)
- John Willmer Escobar, Issue Overview , Cuadernos de Administración: Vol. 40 No. 79 (2024)
- Carla Cristina Botero Alvarez, Work-related psychosocial risk and “burnout” in academic personnel of some latin american countries , Cuadernos de Administración: Vol. 28 No. 48 (2012)
- Yenni Conde Cardona, Zamanda Correa Correa, Carolina Delgado Hurtado, Organizational learning: a capacity of the research groups at the public university , Cuadernos de Administración: Vol. 26 No. 44 (2010)
You may also start an advanced similarity search for this article.
Accepted 2024-09-19
Published 2024-08-30
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.