Characterization and determinants of organizational satisfaction in mexican workers of SMES

Abstract

This study aimed to build a model that allows us to understand organizational satisfaction from variables related to job satisfaction; Likewise, we proceeded to validate and confirm the dimensions of a scale to measure satisfaction with the organization within the work environment based on the proposal by Cayama and Pazmiño (1998), in addition to characterizing organizational satisfaction in a sample of 646 employees, both sexes between 18 and 70 years, workers of small and medium enterprises (SMEs). From the Rasch analysis, relevant psychometric values were observed, identifying seven items as alien to the satisfaction dimension; An explanatory model was obtained that showed relevant adjustment criteria, observing that the main predictors of satisfaction with the organization were satisfaction with supervision (β = .84) and salary satisfaction (β = .75). Likewise, it was observed that the type of position, the marital status, the type of contract and the number of children had a significant impact on the differences in satisfaction. New studies are suggested that regain satisfaction with the organization as a relevant construct for a specific analysis of labor relations, as well as the extension of the sample to other types of workers and greater age ranges and seniority.

Authors

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Author Biographies


, Instituto Tecnológico de Sonora

 Carlos_Mirón_Juárez3.jpg

Assistant Research Professor, Department of Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Cd. Obregón, Mexico. Graduated in Psychology, Universidad Sonora, Mexico, Doctor of Science, Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo, A.C. Hermosillo, México.

LOGO_ID-AUTORES3.jpg   https://orcid.org/0000-0001-9640-7080

 

 

 

 


, Instituto Tecnológico de Sonora

Research Professor, Department of Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Ciudad Obregón, Sonora, Mexico. Degree in Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Mexico, Doctor in Psychology, Pacific Western University in California, United States


, Instituto Tecnológico de Sonora

Interim Professor, Department of Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Ciudad Obregón, Mexic. Degree in Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Mexico, Doctor in Psychology from, Universidad de Baja California, Mexico.


, Instituto Tecnológico de Sonora

Research Professor, Department of Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Ciudad Obregón, Mexico. Bachelor of Psychology, Instituto Tecnológico de Sonora, Doctor in Philosophy with a Major in Business Administration, Pacific Western University, California, United States.

References

Benedito, M., Bonavia, T., y Llinares, L. (2008). Relación entre las prioridades de valor y la satisfacción laboral. Revista Colombiana de Psicología, 17, 59-73. Doi: 10.15446/rcp

Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238-246. Doi: 10.1037/0033-2909.107.2.238

Bòria-Revertera, S., Crespi-Vallbonaa, M., y Mascarilla-Mirób, O. (2012). Variables determinantes de la satisfacción laboral en España. Cuadernos de Economía, 35(97), 9-16. https://doi.org/10.1016/S0210-0266(12)70018-3

Burga, A. (2005). Evaluación del rendimiento académico. Introducción a la teoría de respuesta al ítem. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/umc/admin/images/publicaciones/artiumc/1.pdf

Calvo-Salguero, A., Carrasco-González, A., & Salinas-Martínez, J. (2010). Relationship between work-family conflict and job satisfaction: The moderating effect of gender and the salience of family and work roles. African Journal of Business Management, 4(7), pp. 1247-1259. Retrieved from http://hdl.handle.net/10272/5013

Campos, B., Rodríguez, C., y Jiménez, A. (2016). Relación entre calidad de vida laboral, conflicto trabajo - familia. Satisfacción laboral, y factores sociodemográficos en funcionarios públicos de la Región del Maule (Tesis de Pregrado). Universidad de Talca, Chile.

Carrero, J. (2011). La satisfacción laboral y los resultados del trabajo institucional. Consideraciones acerca de los principales satisfactores dentro de las instituciones de educación superior. Revista electrónica de Pedagogía, Odiseo, 8(16). Recuperado de https://odiseo.com.mx/bitacora-educativa/la-satisfaccion-laboral-y-los-resultados-del-trabajo-institucional-consideraciones-a-cerca-de-los-principales-satisfactores-dentro-de-las-instituciones-de-educacion-superior/

Cayama, C., y Pazmiño, A. (1998). Congruencia de valores individuales, organizacionales y satisfacción laboral en el grupo Lorven. (Bachelor’s Degree Project). Andrés Bello Catholic University, Carcas, Venezuela. Recuperado de https://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/12396/1019031452-2016.pdf?sequence=1

Cequea, M., y Núñez, M. (2011). Factores humanos y su influencia en la productividad. Revista Venezolana de Gerencia, 16(53), 116-137. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=290/29018414007

Chiang, M., y Ojeda, J. (2013). Estudio de la relación entre satisfacción laboral y el desempeño de los trabajadores de las ferias libres. Contaduría y Administración, 58(2), 39-60. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/395/39525785003.pdf

Dominguez-Guedea, M. (2014). Análisis Rasch de una medida de actitudes docentes hacia el Programa Nacional de Lectura en una región del noroeste de México. Revista de Educación y Desarrollo, 11(30), 19-24. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/30/30_Dominguez.pdf

Erazo, P., Álvarez, C., y Serna, H. (2018). Relaciones entre los estilos de dirección y la satisfacción laboral del profesional docente. Revista Espacios, 39(51), 10-26. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/332874016_Relaciones_entre_los_estilos_de_direccion_y_la_satisfaccion_laboral_del_profesional_docente_Relationships_between_management_styles_and_job_satisfaction_of_the_professional_teacher_Contenido

Escobedo, M., Hernández, J., y Rico, L. (2016). Predictores de la satisfacción laboral en la industria automotriz de Ciudad Juárez, México. Revista Lasallista de Investigación, 13(2), 88-97. https://doi.org/10.22507/rli.v13n2a8

García-Pozo, A., Moro-Tejedor, M., y Medina-Torres, M. (2010). Evaluación y dimensiones que definen el clima y la satisfacción laboral en el personal de enfermería. Revista de Calidad Asistencial, 25(4), 207-214. https://doi.org/10.1016/j.cali.2010.02.003

Herrera, P. (2017). Correlación entre el compromiso organizacional y la satisfacción laboral del personal profesional y técnico de la micro red (Tesis de pregrado). Universidad Ciencias de la Salud, Perú.

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work. New York, USA: John Wiley & Sons

Hildebrandt, S. A., & Eom, M. (2011). Teacher professionalization: motivational factors and the influence of age. Teaching and Teacher Education, 27, 416-423. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.09.011

Karin Andreassi, J., Lawter, L., Brockerhoff, M. J., & Rutigliano, P. (2014). Cultural Impact of human resource practices on job satisfaction. A global study across 48 countries. Cross Cultural Management: An International Journal, 21(1), 527-544. Doi: 10.1108/CCM-05-2012-0044

Kline, R. B. (2011). Methodology in the Social Sciences. Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, USA. Guilford Press.

Krapp, R., Oliveira, G., Vaz de Campos, M, Both, J., y Folle, A. (2019). Evaluación de la satisfacción laboral de profesores de Educación Física. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 17(2), 1-13. Doi: 10.15517/pensarmov.v17i2.39459

Laguador, J. M., De Castro, E. A., & Portugal, L. M. (2014). Employees’ Organizational Satisfaction and Its Relationship with Customer Satisfaction Measurement of an Asian Academic Institution. Quarterly Journal of Business Studies, 1(3), 83-93. Retrieved from https://research.lpubatangas.edu.ph/wp-content/uploads/2014/10/QJBS-Employees-Organizational-Satisfaction.pdf

Linarez, O., Maldonado, C., y Gutiérrez, R. (2018). Impacto de la satisfacción laboral en el desempeño de un grupo de policías estatales. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 37(1), 6-16. Doi: 10.21772/ripo.v37n1a01

Linacre, J.M. (2006). Data Variance Explained by Rasch Measures. Rasch Measurement Transactions, 20, 1045-1047. Retrieved from: https://www.rasch.org/rmt/rmt201.pdf

López, C., Chávez A., Peña, M., y Guevara, J. (2018). Valor percibido por el empleado sobre su satisfacción laboral. Revista Internacional Administración & Finanzas, 11(3), 95-105. Retrieved from ftp://ftp.repec.org/opt/ReDIF/RePEc/ibf/riafin/riaf-v11n3-2018/RIAF-V11N3-2018-8.pdf

López, F., Madrigal, L., & Pagés, C. (2014). Part-time work, gender and job satisfaction: Evidence from a developing country. The journal of Development Studies, 46(9), 1543-1571. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1821906

Mendoza, L., y Martha, S. (2019). Satisfacción laboral en vendedoras de una empresa de productos de belleza de Lima Metropolitana (Tesis de pregrado). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.

Molina, J., Avalos, F., Valderrama, L., y Uribe, A. (2009). Factores relacionados con la satisfacción laboral de enfermería en un hospital médico-quirúrgico. Investigación y Educación en Enfermería, 28(2), 218-225. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v27n2/v27n2a07.pdf

Munch, L., y García, J. (2017). Fundamentos de administración. Ciudad de México, México: Trillas.

Ng, T., & Feldman, D. C. (2010). The relationships of age with job attitudes: a meta-analysis. Personnel Psychology, 63, 677-718. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2010.01184.x

Ollarves, Y. (2006). Cultura organizacional y propiedades motivantes del puesto de trabajo en una institución de educación superior. Investigación y Postgrado, 21(1), 125-151. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/658/65821106.pdf

Omar, A. (2011). Liderazgo transformador y satisfacción laboral: el rol de la confianza en el supervisor. Liberabit, 17(2). Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v17n2/a03v17n2.pdf

Palomino, J., Matzumura, J., Gutiérrez, H., y Zamudio, L. (2016). Factores que influyen en la satisfacción laboral de los profesionales de salud del área de consulta externa del servicio de ginecobstetricia del hospital nacional docente madre niño San Bartolomé en Lima, Perú. Revista Centroamericana de Obstetricia y Ginecología, 21(3), 53-58. Recuperado de http://www.revcog.org/index.php/revcog/article/view/713

Plascencia, A., Pozos, B., Preciado, M., y Vázquez, J. (2016). Satisfacción laboral del personal de enfermería de una institución pública de Jalisco, México. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 17(2), 42-46. Recuperado de https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsaltra/cst-2016/cst162g.pdf

Robbins, S., y Judge, T. (2017). Comportamiento organizacional (15a ed.). Ciudad de México, México: Pearson.

Rojas, L., Berríos, M., Gutiérrez, Y., Sanz, B., Prada, M., Holod, M., Bruce, G. (2017). Nivel de satisfacción laboral en el personal de los servicios de alimentación de la Universidad de Los Andes Núcleo Mérida. Revista de la Facultad de Medicina, 26(2), 3. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/44899

Salessi, S., y Omar, A. (2016). Satisfacción Laboral Genérica. Propiedades psicométricas de una escala para medirla. Alternativas en Psicología, 34, 93-108. Recuperado de http://hdl.handle.net/11336/53885

Sánchez-Sellero, M., Sánchez-Sellero, P., Cruz-González, M., y Sánchez-Sellero, F. (2018). Relación entre sobrecualificación y satisfacción laboral durante la crisis española de 2008. Contaduría y Administración, 63(2). http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1273

Santos, C., Guillén, G., y Montalbán, M. (2012). Contrato de trabajo, compromiso y satisfacción: moderación de la empleabilidad. Revista de Administração de Empresas, 52(3), 345-359. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75902012000300006

Steiger, J. H. (1990). Structural Model Evaluation and Modification: An Interval Estimation Approach. Multivariate Behavioral Research, 25(2), 173-180. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4

Wright, B. D., & Linacre, J. M. (1994). Reasonable mean-square fit values. Rasch Measurement Transactions, 8, 370-371. Retrieved from https://www.rasch.org/rmt/rmt83b.htm

Wright, B. D., & Stone, M. H. (1979). Best Test Design. Chicago, USA: MESA Press.

Published
2020-04-06
| 138 |
How to Cite
Mirón Juárez, C., García Hernández, C., Félix Verduzco, R., & Ochoa Ávila, E. (2020). Characterization and determinants of organizational satisfaction in mexican workers of SMES. Cuadernos De Administración, 36(66), 3-19. https://doi.org/10.25100/cdea.v36i66.8487
Section
Research